Word je niet gezien, dan word je ook niet gehoord. En da’s jammer. Want jouw verhaal, boodschap of aanbod is belangrijk. Doel nummer 1 in je communicatie is dus: aandacht krijgen. Dat vraagt om opvallende reclame en marketing: je advertenties, website, mails, socials.
“Zorg dat je gezien wordt. Met alleen er zijn, ben je er nog niet.”
Maar denk ook buiten die box.
En ja, natuurlijk wel relevant.
“Verse vis!”
… is niet een koptekst die je verwacht op de website van een copywriter. Maar als je een copywriter voor je website zoekt wel. Want hij viel op. En hij is nog relevant ook, want …
… over die vis. Je mag verwachten dat-ie vers is. Net zoals die van de andere visboer. Dus da’s niet onderscheidend. En dat wil je wel zijn, om die vis te verkopen. En dus … heb je andere argumenten en woorden nodig. Graatloze vis. Als in pitloze druiven. Of zo.
Afijn, net even anders valt dus op. Kijk maar naar deze praktijkvoorbeelden.
Opvallende reclame maken – voorbeelden
Ontzettend ouderwets?
Kika (Kinderen Kankervrij) is echt goed bezig. Natuurlijk waar ze voor strijden, maar ook hun marketing en werving. Ik ontving gewoon een handgeschreven persoonlijk bedankkaartje. Niks digitaal, maar ouderwets analoog. Pen en papier. En daarom zo opvallend. En aan de deur waren ze ook al zo goed en netjes.
Zo zie je maar: besteed je er aandacht aan (Kika), dan krijg je aandacht en waardering terug (van je klant).
Ongekende plekken
Voel je je aangesproken? Jep.
Wc-reclame voor werving bloeddonoren (Sanquin) op bedrijfstoilet. Spiegel als reclamedrager.
Kleine lettertjes: Doneer bloed onder werktijd. Meld je aan via sanquin.nl/incentro
Foto credit: trillende camerahandjes door het compliment. Copy: credits naar ’n collega.
Ongewone beelden
Opvallend en relevant campagnebeeld – blog, folder, website – voor gezonde en gezellige activiteit op kinderdagverblijven. (Froot) Campagne copy
Onverwachte teksten
Tuinkabouter fraai verlicht. En de elektra waterdicht?
Speelse titel van serieuze reclamecampagne (3M) gericht op elektrotechnische installateurs (outdoor & tuin). Mét, voor optimalisatie online (seo), het keyword ‘elektra waterdicht’ (+ ’tuin’). Campagne copy
“Het internet is als een oceaan vol plastic”
Plastic of echt?
Het internet is als een oceaan vol plastic. Moet daar nog iets van jou bij? Val dan op door echt te zijn. Niet nep, van plastic. Geen kopie van je concurrenten. Maar wees echt, wees jezelf en daarmee anders. Dan word je er wel uitgevist.
“The truth isn’t the truth until people believe you,
and they can’t believe you if they don’t know what you’re saying,
and they can’t know what you’re saying if they don’t listen to you,
and they won’t listen to you if you’re not interesting,
and you won’t be interesting unless you say things imaginatively, originally and freshly.”
Bill Bernbach, oprichter reclamebureau DDB
Opvallen door andere woorden
Soms moet je dingen dus anders doen en anders zeggen. Om op te vallen in een offline en online wereld vol prikkels en stampvolle socials. Om jouw verhaal in de spotlights te krijgen.
Niet saai maar sappig
Wil je opvallen, doe dan niet als de rest. Want saaie content is er al genoeg. Wat je nodig hebt zijn rake woorden, een eigen geluid en kleurrijke taal.
Ook voor B2B?
Zeker. Zakelijk hoeft niet saaikelijk. Sterker nog: beter van niet. Want wil je aandacht voor je zaak, dan moet je wel eerst gezien worden. En dat lukt niet best met saai en onopvallend.
Ook opvallen met je communicatie?
Omgekeerd redenerend: verkopen begint met indruk maken (de juiste). Indruk maken begint met aandacht krijgen. Aandacht krijgen begint met opvallen. Opvallen begint met dingen net even anders doen. In woord, beeld en plaats.
Denk je ook aan opvallende reclame en marketing?
Groeten,
Henkjan, zeg maar Henk