That’s the question.
Lekker láten schrijven of zelf zwoegen?
Wat een suggestieve kop hè? Sorry. Want tekstschrijver inhuren, zelf schrijven of een bureau inzetten … jij wil gewoon:
Kneitergoeie teksten voor je copy en content
Toch? Je werkt voor of hebt een bedrijf. En je hebt een goed verhaal. Maar dan komt toch de vraag: wie vertaalt dat naar verleidelijke teksten in je copy en content? Naar communicatie die je laat opvallen, indruk maken en scoren? Nou, dat hangt ervan af …
1. Tekstschrijven? Ik niet
Je hebt geen tijd of mist de kennis en creativiteit. Gewoon geen zin mag ook hoor.
Zelf tekstschrijven? Hoeft niet.
2. Tekstschrijver in dienst?
Je hebt vast niet altijd iets te schrijven voor een eigen tekstschrijver. En extra vaste kosten kan je er niet bij hebben.
Dat hoeft ook niet.
3. Reclamebureau inzetten?
Misschien later, als je groot bent? Voor nu: te duur en te zwaar gereedschap voor de copyklus.
4. Tekstschrijver inhuren?
Als dit is wat je zoekt:
“De kwaliteit van een ervaren creatieve tekstschrijver. Alleen wanneer ik het nodig heb.”
… dan is een tekstschrijver inhuren (of copywriter, kom ik zo op) een oplossing. En ja, ik ben er zelf een.
En weer wegsturen. Heerlijk toch?
Een freelance tekstschrijver inhuren betekent: kwaliteit op oproepbasis. Betaal alleen voor de copyklus. Daarna stuur je hem of haar gewoon weer weg. Geen probleem.
Wel zonde overigens. Geniet van de beschikbare kwaliteit. De juiste copywriter is niet alleen uitvoerder (tekstschrijver) maar ook meedenker (marcom-mens). Daar kan je prima een langere samenwerking mee aangaan.
“Een professionele copywriter inhuren brengt rust in je hoofd en geld in het laatje.”
Waarom werken met een freelance tekstschrijver?
Flex, flex, flex. Een freelancer inhuren biedt flexibiliteit op alle vlakken:
- je kan de beste (voor jou) kiezen
- precies inhuren wat je nodig hebt voor een klus (niet meer dan nodig)
- je hebt geen vaste kosten, alleen wanneer nodig
- en freelancers zijn zelf vaak ook flexibel: haast nooit ziek (en soms bereid in de avond of het weekend te werken)
En bovendien:
- freelancers zijn net zo loyaal als vaste werknemers (ze willen ook hun ‘baan’/werk behouden)
- freelancers – de goede – denken ook mee
- freelancers zijn gemotiveerd (willen graag weer nieuwe klussen)
- freelancers zijn goedkoper: scheelt een ondernemer geld, tijd, energie en administratielasten
Hoe betaalbaar is een freelance tekstschrijver?
Jij bepaalt wat betaalbaar is voor jouw bedrijf. Dat hangt af van je budget, prioriteiten en investeringsbereidheid bijvoorbeeld.
Maar ook van (het zien van):
- de meerwaarde van het inhuren van een professionele copywriter
- de besparing op je eigen tijd en
- het wegvloeien van de stress over je teksten
Om maar wat te noemen.
Tekstschrijver inhuren. Of nee, een copywriter.
Who cares? What’s in a name? Poteeto, potaato. Oké, iets serieuzer:
- Commerciële tekstschrijvers schrijven om te overtuigen.
- Copywriters (commerciële tekstschrijvers) schrijven om te overtuigen.
Ze willen je overtuigen een product te kopen, een goed doel te steunen, je kind onder de 18 geen alcohol te schenken. Verkopen met woorden is wat ze doen.
Copywriter Henk inhuren. Waarom zou je?
Zeg maar Henk is een freelance tekstschrijver. Zo’n commerciële. Je kan mij, Henkjan Elsinga, inhuren. Maar waarom zou je?
Groeten,
Henkjan, zeg maar Henk
of bel 06 – 34335849