KLANTEN WERVEN NET FF ANDERS: ACQUISITIE OP HET FIETSIE :)

Ik snap, dit lijkt een grap: acquisitie op het fietsie. Klinkt leuk, rijmelarij. En toch meen ik het. Soms is het goed om dingen anders te doen. Zoals je marketing en verkoop. Dus hup, op de fiets, klanten werven. Is voor veel dingen goed.

“Klanten werven op je fiets. Da’s opvallen en afvallen tegelijk.”

Wil je klanten, moeten ze je eerst zien. Wil je gezien worden, moet je opvallen. Wil je opvallen, moet je verrassen. Dingen net even anders doen. Openstaan voor nieuwe dingen kan verrassende effecten hebben. En je bent niet voor niets ondernemer of ondernemend …

Henkjan Elsinga - freelance tekstschrijver @ zeg maar Henk - creatieve copywriter

Ik ben geen salestijger. Sterker nog, de puber van nu (of mss alweer van een tijdje gelee) zou zeggen: doe niet tijger als je poesie bent. Tja. Misschien is acquisitie ook niet jouw ding. Maar je moet toch klanten vinden. Wie weet past deze manier van contact leggen wel bij jou.

Als je toch klanten wilt werven en je (partner) ook vindt dat je – inclusief luie kont – wat meer achter je scherm vandaan moet komen, wat doe je dan?

Juist, je probeert het een beetje leuk en ontspannen te maken: acquisitie op het fietsie. Da’s klantwerving met onverwachte bijkomende voordelen. Daarover zo meer.

Acquisitie? Hè getver.

Acquisitie, eigenlijk een normaal woord met een beetje een vieze bijsmaak. Als ‘target’ heb je het gevoel achtervolgd te worden door iemand die je iets wil verkopen wat je niet wilt hebben. Als in ‘Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.’ Maar misschien is dat alleen mijn eigen gevoel. Afijn, mijn bedoeling is contact met mogelijke klanten op een leuke en prettige manier. Voor beide partijen.

Oké, we gaan dus op de fiets bij potentiële klanten langs. Gewoon, om een eerste contact te leggen. Heel kort natuurlijk, als je ongevraagd komt.

En ja, je kan er van alles tegenin brengen. De onmogelijkheden opsommen. Bezwaren genoeg. Maar dat ga ik niet doen.

Bekijk het van de positieve kant. Zie de mogelijkheden. En probeer het gewoon wél te doen. Bevalt of werkt het niet, kan je er altijd nog mee stoppen.

“Ja, je kan er van alles tegenin brengen. Maar dat gaan we niet doen.”

Klaar voor de start? Dit is het idee (en ook de uitvoering):

Korte versie. Ga op de fiets bij bedrijven langs en probeer in 3 minuten (krijg je er meer? mooi):

  1. binnen te komen
  2. je beoogde contactpersoon te achterhalen (zijn/haar gegevens)
  3. kennis te maken
  4. je elevator pitch
  5. je kaartje of reclamepen o.i.d. achter te laten (jouw gegevens)
  6. weer op je fiets te springen (lachen, wuiven)

… en zo ‘in no time’ een onuitwisbare indruk te maken. Zie het als een mooi eerste contact om later op terug te komen.

  • Goed voor je gezondheid. Je bent buiten en actief bezig. Frisse lucht, het lichaam in beweging. De ogen even van het scherm.
  • In contact met mensen IRL! (in ’t echt, het kan)
  • Klant krijgt iets: een herinnering of weggever. Goed voor ouderwetse, echte aandacht. Je blijft langer ‘hangen’.
  • Het contact is verrassend, spontaan en open. Nu eens niet digitaal via mail of social media. Een prettige afwisseling voor je contactpersoon en voor jou.
  • Je wordt sympathiek gevonden (écht, vertrouw op jezelf en de spontaniteit)
  • Het werkt! Misschien direct ter plekke al. Maar vooral later als je weer contact opneemt via telefoon of mail. Want er is de leuke herinnering aan het eerste contact.
  • Bijkomend voordeel: minder files, minder uitstoot. (als je normaal in de auto op pad gaat en als we allemaal meer op het fietsie gaan).

Redenen genoeg om het eens te proberen toch?

En nog een: een fiets van de zaak. Kan voordelig zijn voor werkgever en werknemer, ondernemer en zzp’er.  

Ja, het kan soms zo ‘koud vriezen buiten’ (Youp). Maar ook die koude acquisitie is weer ergens goed voor. Ga je harder fietsen. Krijg je het vanzelf weer warm. Alles is overkoombaar en oplosbaar.

Regent het? Ach, het meeste valt ernaast zegt m’n schoonvader altijd. En anders gewoon even buienradar checken.

Is het warm? Zeur niet – ik heb het tegen mezelf ;o) – wees blij dat de zon schijnt.

Call to action:

Ga die klanten verrassen. Visitekaartjes en reclamepennen mee. En hup, op ut fietsie, lekker naar buiten. Ben benieuwd of je het gaat proberen. Hoor het graag, mooie dag vandaag!

Groeten,

Henkjan, zeg maar Henk

06 – 34 33 58 49

Overzicht alle artikelen

Scroll naar boven