COPYWRITING PORTFOLIO: VOORBEELDEN vAN M’N SCHRIJFWERK

Seat Leon FR - dealeradvertentie kop - Copywriting Portfolio - Henkjan Elsinga - zeg maar Henk

Copywriting portfolio

Voorbeelden van de copy en content die ik voor andere bedrijven heb geschreven. Waarom? Bij een ander in de keuken kijken geeft een idee van wat ik ook voor jou kan doen en bedenken.

“Voor een ander geschreven teksten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.”

maar wel een beeld en inspiratie 🙂

Zoveel klanten, zoveel copy

De copywriting voorbeelden zijn heel divers. Logisch, dat zijn de opdrachten en opdrachtgevers (groot en klein) ook. Hun input (briefing) gaf natuurlijk richting aan mijn output (tekstvoorstel).

“Wat ik voor grote bedrijven heb gemaakt, kan ik ook voor kleine bedenken.”

Hieronder zie je dus wat voorbeelden uit het portfolio van copywriter Henk.

Rake woorden voor …

Collectief Belang is intermediair in zakelijke energie (inkoop, netbeheer, meetdiensten, zonnepanelen). Hun reclamebureau MMX vroeg mij alle teksten voor de nieuwe website te schrijven. Het moest wel zakelijk maar mocht wat smeuïger. Oftewel: smakelijk zakelijk. That’s me.

Een voorbeeldje. De inleiding op pagina Energie/Inkoop:

Collectief Belang - deel webpagina Inkoop - tekst

De klant (Google reviews):

Collectief Belang, Vincent Pijnenborg: “Henkjan heeft de teksten voor onze nieuwe website geschreven, www.collectief-belang.nl. Na een korte briefing heeft hij onze wensen uitstekend weten te vertalen; kort en bondig en met de juiste tone of voice.”

Reclamebureau MMX, Edwin Verdoold: “Als we een tekstschrijver inhuren vragen we om creativiteit, kwaliteit en punctualiteit. En flexibiliteit, voor als dingen anders lopen. Henkjan bleek de juiste man voor het schrijven van de nieuwe webteksten voor onze klant Collectief Belang. Het was prettig hoe hij meedacht. De samenwerking liep soepel en de klant is erg tevreden over de teksten. Klant blij, wij blij.”


De oude webteksten waren een wirwar van stijlen (meerdere schrijvers), niet overal duidelijk (jargon) en veel te lang. Dat was, kort door de bocht, de mening en gelijk ook briefing van de maten. De teksten van 1) de tandartspraktijk en 2) het laboratorium moesten korter, krachtiger, duidelijker, leuker en – als het even kon – zoekmachinevriendelijker.

Doen we. 🙂

Stukje van de homepage:

TCM - Website deel Home - tekst

En de ‘Vacatures’-pagina:

TCM - Website deel Vacatures - tekst

TCM, Sjoerd Hagenaars: “Na een korte gesprek was voor Henkjan meteen duidelijk wat we wilden met de teksten van onze website. Een eerste opzet werd duidelijk uitgelegd en besproken en aanpassingen waren eigenlijk al niet meer nodig. Je wordt goed betrokken in de samenwerking, jargon wordt vertaald naar begrijpelijke taal, zodat je snapt waarom de teksten zo worden opgesteld. “Gewoon” een fantastische tekstschrijver!”


Printadvertenties

Automotive. Copywriting voor serie dealeradvertenties van de Seat Cordoba, Ibiza en Leon. Uitloopmodellen met alles erop en eraan. Copy voor advertenties in dag- en weekbladen. (3 advertenties, via communicatiebureau).

Ja, oudjes, maar tekstueel nog niet versleten.

Seat Cordoba - dealeradvertentie - Copy
Seat Ibiza - dealeradvertentie - Copy en beeld
Seat Leon FR - dealeradvertentie - tekst en beeld

Vaste klant voor jaren. Webteksten, persberichten, folderteksten, advertenties (print en online), e-mailcampagnes, sea en seo etcetera. Kortom: alle copy en content. Voor heel veel verschillende producten en markten. B2B en Btc. Een klein voorbeeld:

B2B-campagne: slogan + vakbladartikel + landingspagina

  • Markt en doelgroep: elektrotechnische installateurs
  • Campagne: Outdoor & Garden (3M-oplossingen voor in de tuin)
  • Doelstelling: technische kwaliteitsproducten van 3M op relevante en catchy manier promoten

Sneak view (campagneslogan en prikkelende eerste alinea):

Tuinkabouter fraai verlicht. En de elektra waterdicht?

Laten we het eens niet over 3M™ hebben. Maar over waterdicht elektrisch installeren. Want je hebt waterdicht (IP67) en waterdicht (IP68). En dat is nogal een verschil.

of bel 06 – 34 33 58 49


Activiteitenfolder (B2C) + webtekst & blogartikelen (B2B)

Froot levert vers fruit op het werk. Ook aan scholen en kinderdagverblijven. Wat is een gezonde, leuke, lekkere en leerzame activiteit voor met de kinderen op kinderdagverblijven/bso? Het Grote Gekke Fruit Feest!

Ik bedacht activiteiten en schreef teksten voor de aankondigingsflyer en de activiteitenfolder (zie 2 pagina’s daaruit). Doelgroep: leidsters (en hun kinderen).

Grote Gekke Fruit Feest - activiteitenfolder - voorkant - beeld en tekst
Grote Gekke Fruit Feest - activiteiten - pagina 1 - Copy en beeld

Ook voor Froot (B2B): schrijven van seo-webteksten en uitgebreide blogartikelen met potentiële klanten als doelgroep (vooral op HR gericht). Bijvoorbeeld over medewerkerwaardering.

Froot, Jan Willem Hoek: “Pragmatisch en professioneel. Stelt de groede vragen ! Prettig om met Henk-Jan samen te werken!”


Radiocommercials

Wil je een luxe bed op maat? Neem een ‘Swensen naar uw wensen’.

Swensen - luxe bedden - klant Henkjan Elsinga - freelance copywriter

Op verzoek van bureau PIXX schreef ik de copy voor een radiocampagne: een serie van drie commercials en twee reminders. De radioreclame had landelijke dekking via nationale – Sky Radio, Classic FM, Radio 2 en 4 – en regionale zenders. Kerndoelgroep: ouderen 50-70 jaar.

Luister hier de 3 radiospots:

Zelf samenstellen
Rust
Vakmanschap

En de 2 tag-ons. 1 reminder, 1 actie:

Herinnering
Actie met leer

De klant:

Bureau PIXX: “De reacties op de Swensen commercial zijn erg positief! Klant is heel tevreden en de dealers ook.”

of bel 06 – 34 33 58 49


Slogan en webtekst (B2B)

Terugvordering én voorfinanciering van in het buitenland betaalde btw voor transportbedrijven in Europa. Daarmee helpt Alfa Transport Service liquiditeitsproblemen voorkomen. En houdt het transporteurs ‘on the road’. Want die btw en accijnzen lopen flink in de papieren.

Logo Alfa Transport Service - klant Freelance Copywriter Henkjan Elsinga
The cash that keeps you going

Folders, posters, infoborden …

Informeren over en promoten van natuur- en recreatiegebieden. Jarenlang vele jaaroverzichten geredigeerd en de teksten voor promotiematerialen geschreven (folders, posters, infoborden, etc.)

Klant: Groenservice Zuid-Holland, semi-overheid. (voorbeeld: intro uit ‘Reeuwijkse Plassen’. Een van de vele folders, waar elk plekje en elke activiteit aan bod moest komen. Doelgroep: recreant/natuurliefhebber)

G.Z-H Reeuwijk Recreatiefolder intro - tekst en beeld

Webteksten, foldertekst

Meubels. Stijlvol, kwalitatief. Ik schreef o.a. de webteksten. Klant wilde kwaliteit en vakmanschap uitstralen. Hieronder een deel van de webpagina: ‘Filosofie’. Maar bekijk bijvoorbeeld ook ‘Over ons’.

Kluskens - Website Filosofie zoom - tekst op beeld
Kluskens Website over ons - Copywriting Portfolio - Henkjan Elsinga - zeg maar Henk

Wat zeggen m’n klanten zelf?

Andere copywriting voorbeelden?

Benieuwd naar andere voorbeelden uit mijn copywriting portfolio of zoek je iets specifieks? Laat maar weten, er is nog zo veel. Bel 06 – 34 33 58 49.

Ik weet genoeg,

Scroll naar boven